Virknålens äventyr och gärningar

Virkar, stickar och syr för både beställningar och husbehov. Ett och annat recept och husmodertips lär slinka med.

Inte imponerad

Publicerad 2015-09-08 19:59:39 i Allmänt,

Jag är inte imponerad över hur det går till när man ska förnya sina ID-handlingar, i mitt fall ID-kort. Märk väl: ID-kort.

Först gick jag till en fotobutik som tog passbilder (same same, foton som skulle passa för båda) för hutlösa 250 kr (som arbetslös är det en väldigt stor summa, men okej, även en egenföretagare måste äta så fine). Får där upplysningen att jag ska gå till banken i vanlig ordning.

Går till banken, där killen i disken tittar på mig som om jag vore utomjording, "Vi har inte gjort ID-handlingar på flera år". Nähä... Blir hänvisad till Skatteverket.

Tar mig iväg till Skatteverket: "Nej, du är svensk medborgare så det är bara Polisen som förnyar ID-handlingar". Happ...

Går in till Polisen, och blir bemött av en riktig surputta i disken, hon frågar efter det ID-kort jag har och jag ger henne det. Ca 5 min senare var hon övertygad om att det var jag på bilden, men under dessa minuter så gick tankarna... Inte så skoj att bli misstrodd, allra minst av Polisen. Ger henne fotona jag tog tidigare, men hon kom snabbt fram till att de inte var bra så de skulle ta kort på mig istället, ja, men först skulle jag betala 400 kr. Vid det här laget känner jag mig både förbannad och besviken. Men men, de tar kort och jag får gå igenom den proceduren med att påbevisa att jag faktiskt är jag.

Så, här sitter jag nu med fyra "passkort" som tydligen är värdelösa i lagens mening, så imorgon blir det att ta kontakt med fotobutiken. Som om jag inte har nog med saker att tänka på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnea

Dalkulla i exil som numera bor i Skåne, gift med dansk och har två busungar. Trädgårdsmästare med stort intresse för historia, hantverk och matlagning. Är svag för djur, natur och Supernatural. Kallar symaskinen för Älskarinnan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela