Virknålens äventyr och gärningar

Virkar, stickar och syr för både beställningar och husbehov. Ett och annat recept och husmodertips lär slinka med.

Irländsk virkning

Publicerad 2015-09-16 20:06:00 i Allmänt, virkning,

Alltså, kolla in denna teknik! Hade aldrig hört talas om den förut och jag blev genast lite till mig i byxan när jag såg detta. Jag bara MÅSTE prova detta!
 
Bilden är lånad från bloggen GARNKORGEN och är ett fantasktiskt exempel på Irländs virkning, även kallad Irländsk spetsvirkning eller Nunnevirkning.
 
Först virkar man motiven och sedan virkar man ett fint spetsmönster som man för ihop motiven med. Vilket arbete och vilket tålamod! Men oj, vad jag vill lära mig detta! Och skulle min dotter vilja ha en brudklänning i denna teknik så skulle jag mer än gärna göra en till henne, men först lär jag börja med bokmärken eller nått. 
 
etsy.com och ravelry.com finns det massvis av inspiration.
 

Om

Min profilbild

Linnea

Dalkulla i exil som numera bor i Skåne, gift med dansk och har två busungar. Trädgårdsmästare med stort intresse för historia, hantverk och matlagning. Är svag för djur, natur och Supernatural. Kallar symaskinen för Älskarinnan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela